Direktlänk till inlägg 12 april 2011

Rallylydnad och Jyckebo

Av Marie Bergström - 12 april 2011 16:57

Igår var det dax för Amigo att gå lite i skolan igen. Rallylydnad på schemat och det var ju ett tag sen så han var i princip laddad med något högexplosivt ämne ;-) Han hade en hel del med alla andra att göra, kolla läget vem/vilka som var tänkbara antagonister. Men som väl är när vi är på banan så vet han vad som förväntas. Rallylydnad blir ju den..om det är den 1 juni eller 1 juli..en officiell gren inom SBK så en del justering i skyltar och regler ska ju läggas på minnet. Amigo och jag är ju så att säga 3:an nu. Tävling är uteslutet men det känns gott att åka iväg med bara Amigo och göra något vettigt. Risken med att inte ha något mål gör ju förvisso att man inte "går in" för uppgiften...men det känns ändå viktigt att A får komma ut och göra något, kvalitetstid med matte.


Idag stegs det upp i arla morgon för ett träningspass på härliga Jyckebo. Inte ens envist strilande regn fick komma emellan planerna på en heldag med spår, uppletande och lydnad. Önskar nästan man kunde hyra ett litet rum i klubbstugan och härja en hel helg!! Som sagt vi började med spår på Järavallen. Stora härliga ytor så man inte behöver lägga spår på samma ställe. Spåret var väl 300-400 meter med tre vinklar och lika många apporter. I vanlig ordning vimplade jag upp...ja jag gör så för jag litar inte på min själv...och när jag inte gör det så går det ut över Citro. På en av raksträckorna var jag helt övertygad om att jag gått till vänster om ett en liten klunga med träd men C marscherade på till höger om och jag tänkte - ja ja hänger väl på - tur var väl det, han låg rätt i kärnan och gick snart på en apport. Mycket nöjd med spåret även denna gången.


Väl på Jyckebo blev det uppletande och här hände det saker :( Citro gick trots synretning inte ut och jag blev irriterad..."shame om me"... i sin frustration att inte förstå vad jag menade började han "klibba", hoppa och tjuta på mig. Satte honom i bilen, lugnade ner mig, ransakade mig och började om. Fick synretning på nära håll och ett par sådana skick ut och puhhh det funkade bra. Måste verkligen skärpa mig och ta upp kampen med mitt dåliga tålamod, detta gagnar inte någon av oss. Det blev ett ganska kort lydnadspass på planen men han gick väldigt fint och förhållande tyst. Endast några pip och då bröt vi. Sista delen av fria följet gick han så fint att jag beslöt att avsluta dagen med detta. Åkte hem nöjd och en erfarenhet rikare :)))

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Marie Bergström - 6 mars 2015 22:00

Här har jag inte varit på ett helt år men det har hänt massor i mitt liv!   För mig har den ultimata bruksrasen alltid varit schäfer och på den fronten har jag inte ändrat min åsikt, men med tanke på den märkliga otur jag alltid haft sjukdomsmäss...

Av Marie Bergström - 1 januari 2014 22:28

Året 2013 känns som det kommer gå till mannaminne för egen del   ..... eller så får jag leta mig 13 år bak i tiden för att hitta något liknande.   Hälsoåret 2013 - hösten blev en utmaning. Jag som i princip aldrig är hemma från jobb har haft en t...

Av Marie Bergström - 31 augusti 2013 00:38

Jodå vi lever! Lite torftigt med inlägg och bilder har det varit, men här kommer lite sommar med mig och Citro och en liten Oxa   !   Veckan innan midsommar flyttade denna lilla sötnöten in, en schäfertjeja vid namn Oxa    Varmt och gott h...

Av Marie Bergström - 15 maj 2013 22:00

Så var det äntligen dax för ett av årets stora event - att åka till Åland och träna hund!   Efter många långa mil landade vi på måndagen hos Ängsbacken för att göra en övernattning. Ingen rast och ingen ro, det blev ett spår på studs vilket var v...

Av Marie Bergström - 5 januari 2013 23:24

Här kommer Citros och mitt bokslut för 2012   !!   Hund och träningsåret 2012 har varit hur kul som helst. För att stävja lite att mina dåliga tävlingsnerver så gick vi ut i 4 tävlingar i nybörjarklass i rallylydnad - resultatet blev RLD N   !! V...

Ovido - Quiz & Flashcards