Alla inlägg under september 2011

Av Marie Bergström - 28 september 2011 18:32

Igår tog min förkylning och Citro och drog till Jyckebo/Landskrona för lite träning. På kennelträffen körde vi ju även uppletande och där överrumplade Citro mig genom att inte ta föremål som inte var "våra". Förvånade med tanke på det förmålsintresse han har och det faktum att jag inte bara kört mina föremål.....Nåväl stämde träff med Bengt på Jyckebo och vi började med uppletet. Och javisst! Nemas problemas visst plockade han föremålen. Som sagt vi har tränat detta väldigt lite så ha fick de första på syn men det som var himla kul var att se poletten ramla ner när han gav sig ut sista gången och riktigt letade!! Det är så mycket att ta hänsyn till här i Skåne....raka fina skick t.ex Något vi snackade om på lägret och det verkar som skånska domare har betydligt större krav och tyckande ang detta. När jag pratade om raka skick fanns det nästan ingen som bor uppåt i landet som begrep vad jag snackade om...tänk vad det kan skilja sig....


Sen blev det ett lydnadspass då jag bestämt mig för att gå an framförgåendet. Har provat lite olika varianter med godis då folk i min omgivning ifrågasatt att jag använder bollen så mycket i min träning överhuvudtaget och detta stressar min tempade hund. Så här är det: bollen är bäst - kamp är bäst i Citros ögon. Har ännu inte riktigt hittat balansen mellan när det är dags att växla från godis till kamp, denna är nämligen hårfin. Så vad jag ändå provade göra vad att hänga bollen i en buske och låta honom gå dit och det gick bra till en början att han höll sig lugn och fin men sen började det bli alltför mycket drag......fortsättning föjer.....


På hemvägen stannade jag till hos Monna (Amigos syrras matte) på Leksakslandet/Borgebyhundsport för fika och shopping. Avslutade kvällen med ett lydnadspass med gruppen i Svedala och Citro skötte sig jättefint!


.....idag kommer fortsättningen på mitt framförgånde. Skulle så klart stannat hemma och kurera mig men var tvungen att ta en sväng till klubben och testa. Citro fick första rundan med synlig boll och sen fick han "osynliga bollen på hyllan i luften". Detta funkade väldigt bra. Belöningen fanns ju därute men ändå inte synlig så det blev lagom "sug". Har provat den vid något tillfälle innan men då förstod han inte riktigt vad jag menade. Även in detta fallet ramlade kronan ner, så det känns som det för bli denna modellen i inledningskedet. Citro är en fantastisk hund att träna med, så genom mysig och bara vill och vill och vill. Jag är så glad!!!!

Av Marie Bergström - 19 september 2011 18:52

I torsdags var det så dags att dra genom län och landskap till Ängsbackens kennelläger. Kattis och Jarmo var så snälla och förbarmade sig över detta Sveriges sydligaste ekipage med en xtra övernattning  !


Sarah och Qvicka som oxå skulle till Stockholmstrakten till sig läger höll oss sällskap till Norrköping, tack för det!


Här dom glada flickorna innan vi skildes åt efter att ha lunchat!

 

Härligt var det att komma upp på Ängsbacken i denna genom mysiga skogsmiljö. Det var så magiskt både på kvällen och morgonen så det vette katten om jag faktiskt inte börjar tro att det finns tomtar och troll    

Citro fick busa med mormor Rappa och visade tydligt att han minsann visste hur gamla damer ska tas. Duktig kille!


Här kullbrorsan Cyraz, en jättetrevlig grabb!

 

Efter go mad och dricka och mycket snack, faktiskt häst-snack då hela resten av helgen skulle gå i hundens tecken, så var det dags att knyta sig. Kattis och jag stack och spårade på fredagförmiddagen med Citro och Arry och grabbarna skötte sig jättebra. Vidare på eftermiddagen stålade vi samman med resten av Ängsbackengänget på Skäggesta vandrarhem där vi skulle bo. Kvällen bjöd på grillning i goda vänners lag  .


På lördagen delade vi upp oss i skogsgänget och IPO gänget. Citro och jag drog till skogs för spår och uppletande.


Taktiksnack och markfördelning.

 

Citro och jag skogsmullade oss ibland blåbär och lingonris och mysig kuperad terräng! 

Lördagkvällen fortsatte med grill och mer av mycket hundsnack men denna vikingen kraschade i säng vid tio-tiden trött men väldigt nöjd  .


På söndagen åkte alla till Og Åker för lydnad och skydd. Jag var riktigt sugen på att låta Citro "dra lite i skinnet" men turligt att jag har en uppfödare som kan hjälpa denna matten att väga upp i vågskålar vad jag egentligen vill och ska tänka på i min träning. Det är inte dags att att sätta nyckeln i dörren och öppna för de drifter som faktiskt finns och väldigt starka. Och handen på hjärtat så är det spår och lydnad som vi vill och ska göra  .


Innan det var dags vid lunchtid och rulla tillbaka till Skåne så fick det bli....


...triss i C-syskon! Jag & Citro, Maria & Ciwi och Monica & Czoogin   

 

Tack till alla för en jättetrevlig helg!!!  

Av Marie Bergström - 13 september 2011 21:39

Jag var fast besluten om min plan inför träningen ikväll! Jag skulle vara duktig och komma i tid och "värma" Citro ordentligt innan gruppträningen. Ordenligt vet jag inte om det blev...men en uppvärmning blev det och visst gav det resultat  . Passet började med skott där Citro och jag mös omkring och gjorde lite andra övningar medan de andra låg plats. Vi har inte kommit så långt i platsliggningen så jag vill blanda in några skott. Citro struntade i skotten - skönt  . Vidare började vi med apporteringen. Jag börjar sällan med fria följet utan väljer starta med något annat då Citro ligger kolossalt högt i förväntan. Variation är bra! Vi är i nuläget på lyd 1 apporteringen. Citro har ju en förkärlek att tugga på rätt bra på den stackars träbiten...i just detta moment har det funkat bäst med förväntan på kamp. Inget tugg idag men rullade lite med tungan, det går framåt iaf! En rada med stanna kvar övningar, som sagt det är ett stycke kille med turbo i baken   . Hopp och postionsträning. Hoppet ja.....där måste jag försöka bedriva en stor del av träningen i närheten av denna (i Citros ögon) underbara uppfinning. Hoppar gärna i tid och otid och belönar sig själv på så sätt. Söta bandit!!

Gladast blev jag för kommentaren av en som träna i min grupp. Hon tyckte att jag hade ett fint sätt att träna min hund på och det såg jättetrevligt ut. Jag blev så själa glad över detta så den karamellen kan jag suga på länge  .


Morgondagen, ja eller kvällen efter jobb får jag kanske säga går åt att packa för höstens stora event - Ängsbackens kennelläger. På torsdag börjar jag rulla uppåt genom Sverige och det ska bli riktigt roligt att träffa en hel hop Ängsbackare och framförallt kullsyskonen. Hoppas på några nya "in-puts" och en hel del bilder i kameran med mig hem på söndag!     

Av Marie Bergström - 3 september 2011 19:35

Det har blivit en hel del spårat nu och det har betalat sig. Har vänt och vridit lite på det här med spår och inte känt mig helt nöjd. Mycket grundar sig i att jag inte kunnat läsa av Citro rätt men nu är vi definitivt på rätt väg. De senaste dagarnas spårträning har gått riktigt bra  . Vad har då varit problemet? Dels vinklarna och dels apporterna. Om vi börjar med vinklarna så har jag känt att Citro inte riktigt förstått innebörden med dessa. Han har gladeligen trampat över långt och sen har det varit svårt att hitta tillbaka. Detta har jag kopplat till att apporterna inte varit tillräckligt intressanta. Känns som spåret inte varit så viktigt eftersom det inte händer tillräckligt roliga saker i spåret.....alltså öka värdet i apporterna. Har från början haft liggmarkering...vill ändra på detta. Anledning till att jag valde just liggmarkering var ju för att Amigo kom tillbaka med apporterna i ca tre delar. Detta kostar ju poäng. På senare tid har jag märkt att Citro bara duttat med nosen på apporten och sedan kilat vidare. Går väl an när jag vet var de ligger men funkar inte med annan spårläggare där jag inte vet var apporten finns. Vinklarna funkar väldigt bra nu men jag behöver tips på övergången till att plocka upp apporterna så kom igen och hjälp mig! Tänk bara på att jag kommer inte att köra IPO spår så det gör inget att det inte ser så snyggt ut och det behöver inte föreligga nån lydnad i spåret....det är troligtvis det som bäddat för att det blivit som det blivit.


 

Ovido - Quiz & Flashcards