Alla inlägg under januari 2010

Av Marie Bergström - 9 januari 2010 16:12

Idag har Marina och träffats på klubben i en förbannad kyla för träning. Amigo var på det lilla humöret att antingen gjorde han momenten jäkligt bra eller inte...

Det blev positionsträning, skall, kryp och framförgående. Det var just i framförgåendet jag kände att kanske en polett ramlat ner, förvisso alldeles för mycket drag i kopplet men rakt och målmedvetet gick han. När träningen var avklarad fick han leka med Cattla och det är superkul och helt i Amigos smak. Han fick även vara ute en runda med Marinas lugna stabila rottis Zeb. Här var det härligt att se att Amigo genast fattade att man muckar inte med en äldre herre som har levt ett tag och vet hur det sociala livet funkar - himla kul att se.


Det har nu gått två dagar sedan Tino gick bort och fy fan vad det känns svårt. Amigo tar det här mycket bättre än jag. Kan inte ens titta på kort utan att börja "böla". Jag aldrig haft en hund i 10 år utan de andra har jag fått när de varit äldre och de har blivit akut sjuka. Tänk denna härliga varelse har varit i mitt liv under 1/4 del av min totala livstid! Tino kommer att förekomma i bloggen under en lång tid fram över både i text och bild, han var verkligen min älskling.  


10-4

Av Marie Bergström - 7 januari 2010 19:28

Har idag tagit farväl av min älskade schäfer Tino. Känns fruktansvärt tungt. Snart 10 år gammal och märkt av sjukdom så var det dags.


Tino kom till mig i augusti 2000 som en räddande ängel. På våren dog Mats i en trafikolycka och under sommaren min schäfer Gibson. Tino hjälpte mig genom en svår tid. Bara 3 år gammal hade han allergi, en bukspottkörtelsjukdom och mängder av konstiga infektioner. Men med hjälp av bra mediciner så red vi ut de flesta stormar. 2005 fick Tino sin "lillebror" Amigo och tyckte genast att vi skulle slänga honom på sopptippen. Med tiden blev de väldigt glada för varandra. Tino blev världens fena på agility, och som han älskade det!!! Nu på det tionde året sa både leder och inre organ ifrån - detta var det svåraste beslut jag behövt ta hittills. Jag har så mycket att tacka denna underbara varelse för så det går inte att beskriva.


Sov gott min älskade vän och hälsa Gibbe där uppe i er himmel. En ny stjärna kommer att tändas ikväll och det är Tino....  

Av Marie Bergström - 6 januari 2010 21:01

Idag fick denna lilla viking drag under galoscherna. Långpromenad på förmiddagen med Amigo och en något kortare med Tino. Tryckte i mig en supergod hjortstek (ja inte hela fast det ser ut så på figuren) med goa tillbehör.


Sen var det dags för lydnadsträning, Marina och jag hade stämt träff på klubben. Idag körde jag positionsträning, Marina tyckte det såg bra ut så jag får väl tro på det. Det kändes bra iaf. Det blev även apportering och den är väldigt bra, det är ingången där han vill sitta lite snett. Körde lite kryp oxå och han tog några riktigt fina krypsteg. Detta var glädjande eftersom vi haft problem med mycket stress i momentet. Det är de små framstegen som får räknas.


På kvällen blev det en "bia". Vi såg Göta Kanal 3. Denna hade ju fått ganska dålig kritik - alltså fick jag ju se den, kritikerna brukar ju inte ha rätt. I mitt tycke var den kanske inte jättebra men knappast så dålig som det skrivs. Trevlig handling med skattjaktstema. Filmen hade ju ganska bra föregångare att leva upp till. Jag ger den tre      av fem.


Nu är det dags att rasta vovvar och sen lägga sig. Ska nu jobba två dagar men har ledig helg framför mig.


over and out

Av Marie Bergström - 5 januari 2010 21:25

Så var det ju dags för återbesök hos veterinären med Amigo, inget kul alls, det blev ytterligare en antibiotikakur. Det hade inte läkts bra alls, lite nertryckt i skorna blir man ju. Det verkar iaf som vinterkräkhistorian har lidit mot sitt slut och för det är jag ju glad. Långpromenad med dogsen har det blivit. Till min stora glädje har börjat snöa ikväll - hoppas, hoppas det blir mycket och att det ligger kvar ett tag... I like!!!


Lägger en bild på en mycket söt Tino (modell yngre) för denna bilden är jag så glad för, gud så söt han är!

  

Av Marie Bergström - 4 januari 2010 20:07

Nu är min jobbhelg avklarad. Det har varit extra jobbigt eftersom Tino oxå blev sjuk. Igår kväll när jag kom hem hade han så ont i sin mage att det knappt var sant. Stackars T ville bara ut och röra sig, kändes nästan som det var kolik. Idag är han lite bättre men vill absolut inte ha torsk och ris. Detta från en hund som är mästertjuven av alla när det gäller att stoppa något i munnen. Bra tips på alternativ till ris (misstänker att det är det han inte tycker om) hade varit bra att få.


Det har kommit goda nyheter oxå. Annika min arbetskamrat som varit tjänstledig i två månader kommer tillbaka i början av februari   och då blir man så glad att man vill skrika, det ska bli så jävla kul!!


Nu väntar två dagars ledighet, månne jag kan göra nåt nyttigt denna gången?!


10-4

Av Marie Bergström - 1 januari 2010 15:30

Nåja det är ju bara nyårsafton en gång om året, men kors vad tung jag är i huvudet. Hade en helt outstanding afton igår med himla god mat. Det blev gratinerad hummer, porterstek och glassbomb med spunnet socker och allt gick ner kan jag säga, även det flytande. Till midnatt blev det bubbel nere på fortet. Tack till Gertrud och Mauri för en mycket trevlig nyår!


Tino klarade nyår väldigt bra jämfört med andra år, men var han ju faktiskt dålig. Har fått svar på varför Amigo blev så sjuk härom dagen, Tino fick samma lagom till kvällen, alltså var det smittande. Stackarn spydde så mycket att han sov sig genom hela kvällen. Stackars stora, tjocka, fina Tino  


Nu blir det till att ut och röra på sig, kan behövas efter mitt Die Hard maraton jag tittat på under eftermiddagen.


over and out

Ovido - Quiz & Flashcards