Alla inlägg den 18 november 2010

Av Marie Bergström - 18 november 2010 21:24

Styrde kosan i arla morgontimma mot Landskrona och träning på Jyckebo. Stannade till hos Monna och lämnade Passaten i god händer hos hennes man för att lägga på vintersulorna och fixa avgasröret. Vi fortsatte i hennes bil till Jyckebo och Citro tyckte det var liiite märkligt att åka annan bil med annan hund.


Dagen började med två spår i skog. Första gångeni skog för Citro som bara spårat stubb hela hösten. Det gick jättefint. Extra bra hade det varit om matte faktiskt inte haft så jäkla taskigt lokalsinne. Vimplar till nästa gång står på listan. Visst ska hunden lösa spåret men är man oerfaren sjumåndaders valp så har man.... Han skötte sig jättefint och löste uppgiften bra med lagom drag i linan.


Vidare blev det lite lydnad på appellplan. Och faktiskt, mindre gnäll!!! Kan inte förstå varför jag helt plötsligt "glömt" bort den/det viktigaste belöningsystemet som jag faktiskt har med mig...rösten. Lugna fina "braaa" funkade alldeles utmärkt! Sicken skillnad. Vidare roligt var att jag träffade på ägaren till Citros morfar Omar. Han tyckte att C var fin i proportionerna, färgen och trevlig i sättet. Sånt är ju alltid kul att höra!


Ikväll var det valpisträning, en lite skara på fyra idag. Högt i förväntan i början och då blir det ju gnäll. Men efter ett kort tag tynade det bort mer och mer. Är väldigt nöjd på det hela vedertaget med dagens träningar.


Mina funderingar är nu om jag ska låta honom en vintervila i december och bara köra mental stimulans....eller....? Kanske behöver han tid att smälta det han lärt? Vill ju ta det lugnt och inte forcera fram för fort. Som sagt, en allvarlig funderare.


10-4

Ovido - Quiz & Flashcards