Direktlänk till inlägg 16 juni 2011

Träningsveckan

Av Marie Bergström - 16 juni 2011 20:02

Det känns inte som det händer väldigt mycket i träningen, men så klart gör det ju det. Det är bara att framstegen tassar sig fram så de inte riktigt märks tror jag. Något som märks är att bakdelen fortsätter att bli bättre. Trängningarna i ff kommer att ta tid och frågan är om de helt kan jobbas bort. Även om dessa ger avdrag så tror jag att ljudandet kommer kosta mer poäng bortfall och därför jobbar jag stenhårt på detta. Känner mig väldigt nöjd att det är så få pip som kommer per träningspass. Känner även att jag kan lägga lite mer press utan att det generarar i frustration. Jag hade även ett utvecklingssamtal med Citro just angående detta med frustration. Vid ljud blir det "bryt", vid detta kommando har han gått upp i topp-spinn och likt en känguru vansinnes hoppat på mig. Efter vårt "samtal" har jag kört två pass utan detta fenomen. Mycket nöjd!!! Försöker vara så tydlig jag bara kan för att inte han ska få en chans att "göra fel" och genom detta blir det en mer hamonisk lugn träning. Fokus förtillfället ligger på plats, ställande och sitta kvar i diverse situationer..förutom ff förstås ;) Egentligen skulle jag vilja träna lydnad flera timmar om dagen för så jäkla rolig är han att träna med!!! Men...bäst att ta det lugnt, han är ju inte mer än 14 mån och åter igen - ska inte ha brått!


Igår var jag  och kollade in när Maria och Baccus knep sitt LP 1 i Svalöv med 176,5p detta tåler ett jättegrattis förstås!! Även Jasper (Chilis) bror fick sitt LP 1 på 190,5p!!! Inte många fel där inte, jättegrattis även där!!


Vad som förbryllade mig var ett ekipage där hunden totalt gav matte fingret, snusade, gick ur hand, kissade på planen och var utanför planen och ställde till det....och domaren bröt inte!! Om inget annat så för hundens skull kunde väl domaren gjort detta när inte förararen begrep bättre. Ekipaget "höll" hov i ca 15 minuter och det kändes som klassen aldrig skulle ta slut :( Det var fan en tävling, inget träningspass!


Nåväl nu nalkas jobbhelg så det får bli träning på kvällen, men väderoraklet spår regn, regn, regn...huuu.

 
 
Maria

Maria

17 juni 2011 08:42

Jag tror nog du kommer få bort trängningarna oxå!

Tack för grattis och tack för att du vá med !

http://www.marias4benta.wordpress.com

Marie Bergström

17 juni 2011 17:15

Det var riktigt roligt!! Och förlåt, ni fick ju förböveln 178,5 poäng :))

 
Annika, Diesel o Indy

Annika, Diesel o Indy

17 juni 2011 13:33

Utveklingssamtal... :D :D Det var ett underbart uttryck för att skälla på sin hund!!!! Det måste jag komma ihåg!!

http://annikasvardag.bloggplatsen.se

Marie Bergström

17 juni 2011 17:14

Ja Annika det är jättebra och så låter det mer pedagogiskt ;-)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Marie Bergström - 6 mars 2015 22:00

Här har jag inte varit på ett helt år men det har hänt massor i mitt liv!   För mig har den ultimata bruksrasen alltid varit schäfer och på den fronten har jag inte ändrat min åsikt, men med tanke på den märkliga otur jag alltid haft sjukdomsmäss...

Av Marie Bergström - 1 januari 2014 22:28

Året 2013 känns som det kommer gå till mannaminne för egen del   ..... eller så får jag leta mig 13 år bak i tiden för att hitta något liknande.   Hälsoåret 2013 - hösten blev en utmaning. Jag som i princip aldrig är hemma från jobb har haft en t...

Av Marie Bergström - 31 augusti 2013 00:38

Jodå vi lever! Lite torftigt med inlägg och bilder har det varit, men här kommer lite sommar med mig och Citro och en liten Oxa   !   Veckan innan midsommar flyttade denna lilla sötnöten in, en schäfertjeja vid namn Oxa    Varmt och gott h...

Av Marie Bergström - 15 maj 2013 22:00

Så var det äntligen dax för ett av årets stora event - att åka till Åland och träna hund!   Efter många långa mil landade vi på måndagen hos Ängsbacken för att göra en övernattning. Ingen rast och ingen ro, det blev ett spår på studs vilket var v...

Av Marie Bergström - 5 januari 2013 23:24

Här kommer Citros och mitt bokslut för 2012   !!   Hund och träningsåret 2012 har varit hur kul som helst. För att stävja lite att mina dåliga tävlingsnerver så gick vi ut i 4 tävlingar i nybörjarklass i rallylydnad - resultatet blev RLD N   !! V...

Ovido - Quiz & Flashcards