Direktlänk till inlägg 29 maj 2011

Vecko-rapport

Av Marie Bergström - 29 maj 2011 20:28

Efter ett par kvällar på appell-plan måste det bli ett rejält ryck i kragen vad det gäller fria följet. Citro ligger alldeles för långt fram vilket gör att han plogar på som bara sjutton. Är tom uppe med sin höger tass på min vänster fot  ! Har fått jättebra utförliga tips av Annika med Diesel och detta är jag jätteglad för!! Var även uppe hos Åsa och fick lite verktyg till mitt ställande och följsamhets övningar. Citro ligger oxå lägre i sin ljudlighet och jag är inte den som vill berömma mig själv...men lite kredit måste jag ändå ge mig själv för att växlat ner betydligt och breddat mitt tålamod.


På fredagen blev det en sväng till Malmö BK för att kolla kvällslydnadstävling. Kors det var 13 års sedan jag var där sist och tävlade, bra att få kollat vägen dit, ska ju dit i juli och kolla Schäfer SM. Kvällens tävling bjöd på förhållandevis dålig kvalité iaf i lyd 1 och 3. Jag menar det kan inte vara så kul att bli klassvinnare på 156,5p.... Detta sporrar mig själv att inte gå och tävla förtidigt, utan försöka vara övertränad för klassen. Så fanken vet om jag inte ska flytta fram debuten rejält, kanske ända fram till nästa höst...men vi får se. Rallylydnad tänkte tävla redan i år, kör ju detta mest på lattjo.


Var ute och spåra med Maria idag. Vet inte riktigt vad jag ska säga...Citro fick ett appell spår. Första benet + apport gick bra, sen blev det klydd i vinkeln. Fick inte riktigt tag i spåret riktigt förrän en bit innan andra apporten. Klydd även i andra vinkeln och sen gick det lite bättre igen. Maria hade oxå lite problem i sitt spår och efter idoga försöka att analysera kom Maria på nåt bra: att vi inte skulle analysera utan vänta med detta till de kommande spåren. Bra plan! Det är ju inga maskiner och nästa spår kan ju gå bra och då har det varit en tillfällighet. Alltså inte analysera mera  !  

 
 
Annika, Diesel o Indy

Annika, Diesel o Indy

30 maj 2011 13:41

Jag har ju svårt för att inte analysera och kom att tänka på några saker som skapar problem för Diesel framför allt på ängsspår och annan liknande öppen mark, motvind. Får han motvind spårar han dåligt och har svårt att "hålla fast" spårkärnan. Andra saker som påverkar är lång liggtid (mer än två timmar), torra marker eller regn efter spårläggningen eller kombinationer av ovanstående spårar han jätte dåligt!
En tanke bara.
En fråga också: Vad är klydd?? Du får inte glömma att jag är stockholmare. ;D

http://annikasvardag.bloggplatsen.se

Marie Bergström

30 maj 2011 17:09

Haha ja just det..dialekt ;) Jo vi spårade i skog, lagom fuktigt. Liggtid 1½ timme. Som sagt bra första ben, fäste bra. Vid första vinkeln som gick till vänster gick han sonika över. Lät honom gå lite innan jag höll emot. Ringade in vinkeln och gick till vänster men inte helt i spåret...fick inte tag i det förrän ca 4 m innan apporten. Snedade sedan över nästa vinkel och hade gärna fortsatt rakt fram om jag inte sagt stopp och belägg. Vet inte om han är för ung för att låta honom gå och sedan försöka hitta tillbaka själv, om inte ta honom av spåret. Frågan är om han drar lärdom av det? Alternativet är att backa tillbaka och lägga tätare med näring igen, men då är frågan lär han av detta när man ökar ut gotterna igen? Lägger i nuläget ca var 10 m. Svårt detta faktiskt :P

 
Annika, Diesel o Indy

Annika, Diesel o Indy

30 maj 2011 18:05

Låt han jobba själv! Det kännar du på i längden. Det är bara släppa ut linan och hänga med tills han hittar spåret igen. Efter X antal spår lär han sig att spåra lugnare och då funkar vinklarna.
Det är min erfarenher av spårning. Näringsspår är jag inge bra på, så där har jag inge svar.

http://annikasvardag.bloggplatsen.se

Marie Bergström

30 maj 2011 20:49

Ja jag har en tendens att gå in och styra...hmm...ska prova några spår utan (försöka) göra så ;)

 
Ingen bild

Linda Erax & Billy

31 maj 2011 07:44

Marie
Jag kan lägga spår till dig nästa gr
kan du omöjligt styra gjorde det på Erax med innan men sedan jag nästan enbart började gå andras spår har jag inte den möjlighjeten och måste lite på honom i alla lägen o då har allt släppt

Marie Bergström

31 maj 2011 17:13

Låter som en plan Linda!! :)

 
Ingen bild

Linda Erax & Billy

3 juni 2011 08:51

Har Elias i helgen så inge spår då
men nästa vecka kan jag ev måndag eftermiddag/Kväll
Tisdag-onsdag-Fredag Kväll
Helgen på Lördagen
Bara hojta till när ni kan
/ Linda

Marie Bergström

4 juni 2011 22:04

Återkommer absolut!! Kram

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Marie Bergström - 6 mars 2015 22:00

Här har jag inte varit på ett helt år men det har hänt massor i mitt liv!   För mig har den ultimata bruksrasen alltid varit schäfer och på den fronten har jag inte ändrat min åsikt, men med tanke på den märkliga otur jag alltid haft sjukdomsmäss...

Av Marie Bergström - 1 januari 2014 22:28

Året 2013 känns som det kommer gå till mannaminne för egen del   ..... eller så får jag leta mig 13 år bak i tiden för att hitta något liknande.   Hälsoåret 2013 - hösten blev en utmaning. Jag som i princip aldrig är hemma från jobb har haft en t...

Av Marie Bergström - 31 augusti 2013 00:38

Jodå vi lever! Lite torftigt med inlägg och bilder har det varit, men här kommer lite sommar med mig och Citro och en liten Oxa   !   Veckan innan midsommar flyttade denna lilla sötnöten in, en schäfertjeja vid namn Oxa    Varmt och gott h...

Av Marie Bergström - 15 maj 2013 22:00

Så var det äntligen dax för ett av årets stora event - att åka till Åland och träna hund!   Efter många långa mil landade vi på måndagen hos Ängsbacken för att göra en övernattning. Ingen rast och ingen ro, det blev ett spår på studs vilket var v...

Av Marie Bergström - 5 januari 2013 23:24

Här kommer Citros och mitt bokslut för 2012   !!   Hund och träningsåret 2012 har varit hur kul som helst. För att stävja lite att mina dåliga tävlingsnerver så gick vi ut i 4 tävlingar i nybörjarklass i rallylydnad - resultatet blev RLD N   !! V...

Ovido - Quiz & Flashcards