Direktlänk till inlägg 18 mars 2011

Tååååålamod!

Av Marie Bergström - 18 mars 2011 20:00

Hektisk fredag! Jobbat till 12 sen till SUS Malmö för blodprovstagning. Satt i väntrummet i en timme, skitkul....NOT, sen stacks det tre gånger för att få åtta rör blod. HUUUU! Jag hatar bli stucken men tänkte vara med för den goda sakens skull, studie över kolagen kolit. Hoppas det ger nåt i långa loppet med tanke på att det är en "ovanlig" sjukdom fast man misstänker att mörkertalet är stort.


Sen vidare till Eslöv för hjälp med lydnadsträningen med Citro. Fick många bra tänkvärda tips men framför allt måste jag jobba på mitt tålamod. Ju lugnare jag blir desto bättre och tystare bli ju gull-gossen. Kul att få beröm för fina positioner, nåt man lyckats med! Nu är det ut att prova detta nya tänk!!!


10-4

 
 
Annika, Diesel o Indy

Annika, Diesel o Indy

20 mars 2011 07:54

Tack!!Ja, jag har inget kvickfix att ge. Men det viktigaste en grym vardagslydnad och passivitetsträning passivitetsträning passivitetsträning...... Speciellt du som har en unghund. Min är lite för gammal för att ändra på gamla synder. Låt hunden JOBBA för sina belöningar. Om det går, belöna med godis i koncentrationsmoment som fot, kryp och fjärrdirigering och låt han få leksaksbelöning någon gån då o då. Om du håller på att lära in ett nytt moment där belöningsfrekvensen måste vara hög, belöna med godis.
Försök att inte höra pipet! Belöna när hunden har varit tyst i mer än tre sekunder t ex i fotgåendet. Bli inte irriterad för att han piper! Den tabben har jag gjort. Inge bra!!
Var noga med lekregler! Hunden ska tänka: Hur ska jag göra för att få min leksak. Inte: Ge mig min leksak!!!! Lekregler är en lång historia, men bra avlämningar, inte sno leksaken, inte ta leksaken utan kommando t ex varsegod. Läs Maria Hagströms bok "Från valp till stjärna". Grymt bra bok! Hon går i genom lekreglerna väldigt bra. Jag tycker inte att det har varit något problem att använda dessa övningar på Diesel trots att han inte är valp. Det var bara lite tips! Hör av dig om du vill ha fler! Mail: annika_hedman@hotmail.com

http://annikasvardag.bloggplatsen.se

Marie Bergström

20 mars 2011 11:35

Tack Annika. Har insett att det tar mycket tid och tålamod och fixas inte så lätt. Det är precis som du säger att inte höra pipet och framförallt inte bli förbannad. Egentligen trams av mig men när jag hör pipet så ser jag redan alla många poängavdrag det ger på tävling....och då är vi inte ens i närheten av en tävlingsstart! Tack för tipsen, jag kommer säkert höra av mig :))

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Marie Bergström - 6 mars 2015 22:00

Här har jag inte varit på ett helt år men det har hänt massor i mitt liv!   För mig har den ultimata bruksrasen alltid varit schäfer och på den fronten har jag inte ändrat min åsikt, men med tanke på den märkliga otur jag alltid haft sjukdomsmäss...

Av Marie Bergström - 1 januari 2014 22:28

Året 2013 känns som det kommer gå till mannaminne för egen del   ..... eller så får jag leta mig 13 år bak i tiden för att hitta något liknande.   Hälsoåret 2013 - hösten blev en utmaning. Jag som i princip aldrig är hemma från jobb har haft en t...

Av Marie Bergström - 31 augusti 2013 00:38

Jodå vi lever! Lite torftigt med inlägg och bilder har det varit, men här kommer lite sommar med mig och Citro och en liten Oxa   !   Veckan innan midsommar flyttade denna lilla sötnöten in, en schäfertjeja vid namn Oxa    Varmt och gott h...

Av Marie Bergström - 15 maj 2013 22:00

Så var det äntligen dax för ett av årets stora event - att åka till Åland och träna hund!   Efter många långa mil landade vi på måndagen hos Ängsbacken för att göra en övernattning. Ingen rast och ingen ro, det blev ett spår på studs vilket var v...

Av Marie Bergström - 5 januari 2013 23:24

Här kommer Citros och mitt bokslut för 2012   !!   Hund och träningsåret 2012 har varit hur kul som helst. För att stävja lite att mina dåliga tävlingsnerver så gick vi ut i 4 tävlingar i nybörjarklass i rallylydnad - resultatet blev RLD N   !! V...

Ovido - Quiz & Flashcards