Alla inlägg under februari 2011

Av Marie Bergström - 5 februari 2011 16:03

Igår blev det ingen träning men väl en långis. Jag tog Citro och päronen tog Amigo. Citro går numera under namnet ler-trollet då fick ett frispel och plöjde en hel åker.... han hade väldigt roligt men matte blev mindre glad. Det fick bli vattenslangen innan det ens var lönt att torka av honom.


På rastrundan idag passade jag på att ta ett kortare lydnadspass. Att det blev kort var för att han gick så himla bra. Har det lite i mig från tiden då jag sysslade med ridning - sluta alltid när det går som bäst. Precis i början kom två pip men sedan var Citro helt tyst. Försökte återskapa den positiva anda som fanns från i torsdags. Jag tror han låg något så när i position, vill ju gärna tränga, men det är svårt när man inte ser. Har märkt att det är viktigt att absolut inte få ögonkontakt för då blir han genast ljudlig. I ridhuset hade jag ju nytta av spegeln. Det är svårt att träna själv, behöver någon som kan se hur det egentligen ser ut. Är väldigt nöjd med att han har en så fin utgångposition, den har jag lyckats med iaf.


over and out

Av Marie Bergström - 3 februari 2011 20:41

Det första tre dagarna (kvällarna) denna veckan har vigts åt gympass. Ville ju riktigt komma igång för att sedan kunna lägga 2-3 pass i veckan framöver. Känns i kroppen, är lite sliten nu....


Ikväll var det så dax för träning i ridhuset. Vi brukar starta vid 18 tiden så jag var där i vanlig ordning. Inte en kotte kom. Men men...jag satte igång. De första 10 minuterna var katastrof. Citro var riktigt ljudlig!!! Jag fick till slut ett smärre hjärnsläpp...till ingen jävla nytta!! Både jag och Citro kom i frustration :( Var beredd på att lasta hunden och dra hem. Nja tänkte jag, kör lite kontakt, ligg, stanna med extern belöning. Funkade jättebra!! Med förnyat självförtroende körde jag  linförighet och position och voila!!, inte ett knyst från schäfersnoken :))) Jag drog nytta av spegeln och tittade inte på honom en enda gång. Vad jag la märke till var att han i princip inte hade några kontaktsläpp alls. Kan han verkligen bli så påverkad av att jag snegglar? Det kanske är rentav att jag inte snegglar alls utan tittar och trycker på för mycket med blicken, mer än vad jag tror och trycker?


Härlig avslutning med 20 min tystnad iaf!! Jättekul. Lagom till jag skulle köra dök tre till från gänget upp. Visar sig att de kan inte kan komma förrän senare. Jag blev nöjd med att ha ridhuset för mig själv iaf, det blev bra fokus träning.. bara jag, Citro och duvorna :))


10-4

Ovido - Quiz & Flashcards