Alla inlägg under juni 2010

Av Marie Bergström - 15 juni 2010 20:47

Citro har gjort sig rejält hemmastad och Amigo är så fin som lekfarbror, men visst tycker han det kan vara tålamodsprövande. Citro har kommit på en trevlig lek som går ut på att låta sig släpa hängande i trossen efter Amigo. Men först kör han ett rejält tillkämpande. Föremålsintresset är det inget fel på, går med allt, tyg, plast, metall, ja kort - det som finns till hands. Det har ju även åkt ett par lerkrukor, det blir ju så när JAG ska fram....


Här har vi en spann...


Så här trött blir man när man är en liten valp...


Och så här trött bli en stor hund som agerat lekfarbror...


Imorgon blir en ny dag med nya äventyr!!!   


over and out 

Av Marie Bergström - 14 juni 2010 20:54

Idag har Citro bekantat sig med trädgården och faktiskt tagit ännu en biltur (betydligt mindre) än den igår. Hade stämt träff med min "gamla" mentor Leif i Svedala för att göra en liten valptest. Leif är väldigt duktig på hund och jag hyser största respekt för hans kunnande och det är väldigt intressant att lyssna på det han säger. Det intressanta med testet är att det brukar stämma ganska överens på MH:t.


Moment

1 Kontakt/hälsning: Tar kontaktsjälv, Balanserad

2 Kontakt/Vilja följa flocken: Följer med en liten bit och går sen åt annat håll

3 Kontakt/Hantering: Accepterar, är neutral (skruvade sig lite)

4 Lek 1/Leklust: Leker aktivt startar snabbt

5 Lek 1/Gripande: Griper direkt med hela munnen

6 Lek 1/Dragkamp: Griper direkt med hela munnen, rycker, drar tills testledaren

                              släpper

7 Förföjande/Boll: Startar med hög fart, målinriktad - bromsar in vid bytet

  Förföljande/Snusdosa: Samma som vid Boll

8 Gripande/Boll: Griper direkt, behåller bytet i minst tre sekunder

   Gripande/Snusdosa: Samma som vid Boll

9 Samarbete/Boll: Vill behålla bytet

   Samarbete/Snusdosa: Vill behålla bytet

10 Aktivitet: Är uppmärksam, vandrar runt och nosar

11 Ljudkänslighet/Rädsla: stannar, kort stopp

12   Ljudkänslighet/Nyfikenhet: Går fram till skramlet utan hjälp

13   Ljudkänslighet/Kvarstående intresse: Biter i /leker med skramlet vid två eller

                                                  
          flera tillfällen

14  Lek 2/Leklust: Leker aktivt, startar snabbt

15  Lek 2/Gripande: Griper försiktigt eller nyper i föremålet (inte lika aktiv som

                               vid lek 1)



Riktigt nöjd med min lille påg. Han gillade skarpt att var på Svedala Brukshundklubb. Tack för hjälpen Leif, det var kul att se coola killen i klubbhuset.


10-4


Av Marie Bergström - 14 juni 2010 15:31

Igår var det dags att dra till Strängnäs för att hämta Citro.  Åter var Marina min eminenta co-driver. Som "Thelma och Louise" (fast utan det olagliga) drog vi genom län och landskap. Till slut kom vi till härliga Ängsbacken mitt i skogen. Tyvärr kunde vi inte stanna så länge, vi hade ju samma resa tillbaka.


Citro sov heeeela vägen hem, med undantag för två kortare kisspauser. Han är så cooool den killen! Väl hemma lades ribban högt. Han sulade runt i huset för fulla poletter i två timmar och kampade med allt och alla, även Amigos svans - vilket var mindre poppis. Amigo har nog än idag inte fattat att "pyret" ska stanna utan att någon har glömt honom och att han snart ska lämnas tillbaka.


Citro har fått en egen sko, men antagligen ryker även de andra i ett svagt ögonblick...


Tuff svansföring


Klia mig på magen....


Dagen har gått i samma tecken som igår kväll. Full rulle - jag är en pigg liten valp!! Är himla glad att natten gick så bra. Vi la oss tio och sov till fem - fler såna tack, fniss.


Till slut, tack Kattis och Jarmo för min nya pärla, detta ska bli ett roligt äventyr!!   


10-4    

Av Marie Bergström - 12 juni 2010 18:52

Imorgon blir det Strängnäs och hämta hem Citro. Tuff körning men det är det värt. Dagen har gått åt till att "valpalisera" hemmet. Det är ju några år sedan jag var med valp närmare bestämt 5 år sedan. Idag fyller nämligen Amigo 5 år - min pussgurka. Tänk att få en lillebror i födelsedagspresent!!! Det blir en tidig kväll för det blir liksom en tidig morgon.


10-4

Av Marie Bergström - 9 juni 2010 21:45

Japp. så har jag en dag kvar till semester, huuu. Konstigt att det känns precisom om de ville att jag skulle jobba en timme till så skulle det inte gå, men naturligtvis hade det gått.


Det blev ett träningspass på klubben idag. Först lite lydnad och sen agility. Och visst är Amigo en fena på agility. Hoppade en liten bana och det går snabbare och snabbare i slalomen. Rapport från Citros uppfödare, som sista valp kvar har han lite favörer. Har fått miljöträning på klubben och åka med i bilen. Härligt att höra!! Nu får tiden snabba på så det blir söndag och underverket kan komma hem   .


over and out

Av Marie Bergström - 7 juni 2010 21:57

Äntligen... tre dagar kvar till semester, sex veckor förutom tre dagar i midsommarveckan som jag ska jobba! Det ska bli så förbannat skönt för med min trötthet känns det som om jag inte skulle orka en dag längre. Och så kommer Citro förstås... älskade underbara valp   .


Var på lab idag för att ta prover och det är förmodligen sista gången jag går till Trelleborgs lasarett och gör det detta. När jag kom in satt en rar liten tös och tog emot. Jag fick berätta för henne hur det hela skulle gå till med tanke på hur svårstucken jag är. Därmed var ribban lagd... för när jag sa att det skulle stickas med en butterfly på handledens innersida för då kan INGET gå fel... då var det " a big misstake". Det visade sig att tösen var ett blåbär (och det gör ju inget) men det var tydligen hennes handledare oxå. Fick höra hur besvärligt det var att sticka med butterfly och hur lätt blodet tar slut och lätt kärlen rullar och bla bla bla. Jävla skitsnack, syrran på mitt jobb kan dra rör efter rör utan att det sinar - det handlar om inställning och attityd.

Så tösen stack mig först i vänster hand, inte en gnutta blod kom. Inte så konstigt hon var väl nervös antar jag. Sen skulle handledaren sticka i höger hand. Hon var så jävla uppkörd så hon glömde handskarna. Hon lyckades med ett och ett halvt rör och satte igång och började "rota" i kärlet, då sa jag till henne att nu får det fanimej vara nog annars svimmar jag. Då började hon prata om mig i någon form av tredje person, typ som om jag redan var död eller nåt, - vi sticker inte henne fler gånger, vi kör våra analyser och skickar resten till Malmö - man måste ju hjälpas åt.

Kan bara säga en sak, aldrig mer Lab i Trelleborg tack. Hoppas dom kan utläsa något iaf.


Nu blir det natta i boxen...


10-4


Av Marie Bergström - 1 juni 2010 22:09

Så var det då dags för avslutning på kursen. Amigo var turboladdad till max. Visst är jag glad att ha en pigg hund men ibland... ja det blir ju lite som en porche med lös ratt. Är då tillika bromsen trasig så... Jag känner ändå att Amigo utvecklats väldigt mycket. Jag är bland de få i gruppen som inte "mutar" runt min hund. Man kan ju ta vilken sågbock som helst som gillar korv och dra den runt banan och få ett något så när resultat om man håller korven framför nosen hela tiden. Jag jobbar ju på ett annat sätt. Godiset använder jag i ny moment inlärning. Har man kommit till klass två ska man kunna få hunden med sig i transportsträckorna som för övrigt inte är speciellt långa i rallylydnad. Nöjd är jag iaf och en fortsättning lär det bli till hösten.


Amigo i superfokus

Liggövning

Och som vanligt i slalom - benen huller om buller...


10-4        

Ovido - Quiz & Flashcards